Ārējās un iekšējās vides faktoru ietekme uz uzņēmuma
Sabiedrība un kultūra: rakstu krājums. 14.sēj. 2012
Deniss Ščeulovs

Straujā tehnoloģiju attīstība, ekonomikas globalizācija un daudzi citi ārēji apstākļi veicina pārmaiņas mārketingā. Viena no galvenajām tendencēm mūsdienu mārketingā ir orientācija uz plašu interneta un sociālo mediju izmantošanu uzņēmumu un produktu reklamēšanai, pārdošanai u.c. E-marketingā, līdzīgi ka tradicionālajā eksistē ārējās un iekšējās vides faktori, kas ietekmē uzņēmējdarbību. Elektroniskās vides attīstības rezultātā, pieaug arī e-komercijas un e-tirdzniecības nozīme. E-mārketingu ietekmējošie ārējās un iekšējās vides faktori ir globalizācija, jaunas tehnoloģijas, jūtīgi pret cenu izmaiņām patērētāji, internets, jauni izplatīšanas un komunikācijas kanāli, u.c. (Ph Kotler, DC Jain, S. Maesinsee 2003). J Caune pieskaita pie ārējās vides faktoriem arī demogrāfiskos, politiskos, sociālos un kultūras makroekonomiskos faktorus, kā arī tehnoloģiju izaugsmi un globalizāciju. Savukārt, visus iekšējās vides faktorus viņš iedala trīs lielos virzienos: konkurētspējas priekšrocības, pieejamas uzņēmumam resursi un prasmes, uzņēmuma nepieciešamība mainīties (J. Caune 2009). Darba mērķis: aprakstīt un novērtēt iekšējās un ārējās vides faktorus, kas ietekmē uzņēmuma e-mārketinga aktivitātes. Darba teorētisko un metodoloģisko pētniecisko pamatu veido zinātniskie pētījumi un publikācijas, tajā skaitā publikācijas plašsaziņas līdzekļos un profesionālā literatūra; statistiskā informācija no oficiāliem iestādes, kā arī informāciju, ko autors ieguvis veicot pētījumus. Rezultātus. Pētījuma rezultāti rāda, ka ārējās un iekšējās vides faktorus var iedalīt trīs galvenajās grupās - tiešie, netiešie un situācijas faktori. Oriģinalitāte/vērtība. Referātā autors iepazīstinājis ar saviem secinājumiem, kas balstīti uz teorētisko un zinātnisko pētniecības jomām. Autors ir veicis pētījumu par e-vides izmantošanu Latvijas uzņēmumu vidū. Secinājumi. Galvenais secinājums – patlaban Latvija, neskatoties uz to, ka internetu Latvijas uzņēmējdarbībā plaši izmanto jau ilgu laiku, aktīvas e-mārketinga darbības e-vidē atrodas sākuma punktā. Šis novērojums ir īpaši raksturīgs Latvijas mikro un maziem uzņēmumiem.


Atslēgas vārdi
e-marketing, factors, marketing environment, SME

Ščeulovs, D. Ārējās un iekšējās vides faktoru ietekme uz uzņēmuma. No: Sabiedrība un kultūra: rakstu krājums, 14.sēj.. Liepāja: LiePA, 2012, 547.-554.lpp. ISSN 1407-6918.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196