Akustiskās emisijas metodes pielietojuma izpēte aviotehnikas spēka konstrukciju kontrolei stendu izmēģinājumos
2011
Aleksejs Nasibullins

Aizstāvēšana
25.08.2011. 13:00, Rīgas Tehniskās universitātes Transportmašīnu tehnoloģiju institūtā, Rīgā, Lomonosova ielā 1, V korpusā, 218. auditorijā

Zinātniskais vadītājs
Mukharbiy Banov

Recenzenti
Valdis Priednieks, Andrejs Šaņavskijs, Aleksandrs Sorokins

Šobrīd viens no modernās aviācijas attīstības prioritārajiem virzieniem ir aviācijas tehnikas drošas ekspluatācijas laika palielināšana. Uz zemes veicamie aviācijas tehnikas un tās komponenšu statiskie un noguruma izturības pētījumi ar daţādu nesagraujošās kontroles (NK) metoţu pielietošanu ir nepieciešams gan jaunas tehnikas sertifikācijas, gan arī jau lietošanā esošu lidmašīnu un helikopteru ekspluatācijas termiņu pagarināšanas obligāts nosacījums. Kā zināms, noguruma plaisas kombinācijā ar metāla koroziju ir galvenie vairāku avotu bojājumu veidošanās un katastrofisku atteikumu cēloņi, kuri aviācijas konstrukciju ekspluatācijas laikā rada vislielāko bīstamību. Tādēļ, veicot noguruma izmēģinājumus, ir svarīgi pēc iespējas ātrāk reģistrēt noguruma bojājumu rašanos un tālāk kontrolēt to attīstības gaitu. Labi izstrādātajām un plaši pielietotajām NK metodēm, piemēram, ultraskaņas, virpuļstrāvu, kapilāru, magnētiskā u.c. metodēm piemīt vairāki trūkumi, kuri apgrūtina vai padara par neiespējamu to pielietošanu vairākās praktiskās situācijās. Pie tādiem trūkumiem var pieskaitīt, piemēram, piekļuves kontrolējamai virsmai nepieciešamību, ekspluatācijas un tehnoloģisko faktoru ietekme uz metoţu izšķirtspēju un to darbietilpību. Lielāko daļu no tradicionālajām NK metodēm piemītošajiem trūkumiem var pārvarēt izmantojot perspektīvu NK metodi – akustiskās emisijas metodi (AE). AE metode ar augstu ticamības pakāpi ļauj konstatēt grūti pieejamu konstrukciju iecirkņu struktūras defektus un noguruma bojājumus un sekot līdzi to attīstībai gan noguruma pārbaudēs, gan ekspluatācijas laikā. Lietojot AE metodi, defektus ir iespējams konstatēt agrīnā attīstības stadijā, kā arī bojājumus klasificēt pēc bīstamības pakāpes. Tomēr praksē AE metodi pielietot ir ļoti sareţģīti, jo derīgā signāla enerģijas līmenis un galvenie tā parametri ir ļoti atkarīgi no materiāla īpašībām, bet defekta attīstības procesu parasti pavada trokšņi ar tādiem parametriem, kuri ir tuvi AE signālu parametriem.


Atslēgas vārdi
Acoustic emission (AE) method, nondestructive testing (NT)

Nasibullins, Aleksejs. Akustiskās emisijas metodes pielietojuma izpēte aviotehnikas spēka konstrukciju kontrolei stendu izmēģinājumos. Promocijas darbs. Rīga: [RTU], 2011. 139 lpp.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196