Autotransporta mobilā bezvadu tīkla eksperimentālais un analītiskais pētījums
2013
Jānis Jansons

Aizstāvēšana
10.10.2013. 16:30, Elektronikas un telekomunikāciju fakultātē, Āzenes iela 12, Rīga, 102 auditorija.

Zinātniskais vadītājs
Ernests Pētersons

Recenzenti
Gunārs Lauks, Mihails Broitmans, Irina Jackiva

Lai globāli un vietējā mērogā risinātu autotransporta plūsmas pieauguma radītās sekas, autotransporta nozarē nepieciešams ieviest augstās tehnoloģijas. Tāpēc autotransporta tīklošanas priekšizpēte ir aktuāla un to uzskata par jaunu izaicinājumu un iespējām gan zinātnei, gan auto industrijai. Jauno iniciatīvu galvenais uzdevums ir izveidot intelektuālu transporta sistēmu(ITS), kas, izmantojot sakaru un informācijas sistēmu risinājumus, ļautu samazināt autotransporta negatīvo ietekmi, palielinātu transportēšanas efektivitāti un nodrošinātu pasažieriem piekļuvi interneta resursiem. Moderno šūnu sakaru sistēmas teorētiskā lejupielāde ir līdz 150Mbit/s, bet praksē datu apmaiņa ir desmitiem reižu zemāka. Izmaksas ziņā pastāvīgi izmantot šādu sakaru sistēmas datu apmaiņu pakalpojumus ir vismaz četras reizes augstākas nekā stacionāru interneta pieslēgumiem. Tāpēc ir nepieciešami mobilo sakaru tehnoloģiskie risinājumi autotransporta vidē, kuri būtu plaši pieejami kā šūnu tīkli, izmaksas stacionāra interneta pieslēguma līmenī un caurlaidspēju augstāka nekā modernākajām šūnu sakaru sistēmām. Pateicoties vairākiem kopējiem industrijas, pētniecības, valdības un standartizācijas organizāciju centieniem, tika izveidots starptautisks standarts - IEEE802.11p [2], kas ir zināms kā bezvadu piekļuve autotransporta vidē. Standarta pamatā ir IEEE802.11a standarts ar divreiz zemāku caurlaidspēju. Šādas tehnoloģiskās izmaiņas palielināja bezvadu sakaru darbības rādiusu un mobilitāti, tostarp ir uzlabota noturība pret daudzstaru izplatīšanos un Doplera nobīdi. Uzlabotais standarts spēj darboties vienlaicīgi infrastruktūras (V2I) un ad-hoc (V2V) režīmos. Šādu izmaiņu dēļ netika saglabāta savietojamība ar bāzes standartu, līdz ar to nav zināms, cik plaši tas tiks izmantots un kādas būs iekārtu izmaksas. Turpretim, jaunāki bezvadu lokālā tīkla tehnoloģiskie risinājumi, tādi kā, piemēram, IEEE802.11n[3], var nodrošināt savietojamību ar iepriekšējiem standartiem, ir plaši pieejami un iekārtu izmaksas ir 10 -100 reizes zemākas nekā šūnu tīkliem. IEEE802.11g/n standartu sakaru risinājumi teorētiski nodrošina līdz 600Mbit/s augstu caurlaidspēju stacionāriem un lēni kustīgajiem lietotājiem, bet, neskatoties uz šo faktu, nav nekādu ierobežojumu šo standartu izpētīt autotransporta vidē.


Atslēgas vārdi
V2I, WLAN, gooput, Estinet

Jansons, Jānis. Autotransporta mobilā bezvadu tīkla eksperimentālais un analītiskais pētījums. Promocijas darbs. Rīga: [RTU], 2013. 146 lpp.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196