Koka tilti Latvijā – vēsture un perspektīvas
Būvinženieris 2015
Ainārs Paeglītis

Pār ūdens šķērsli pārkritis koks vai no zariem veidots trošu tilts kļuva par pirmo vienkāršo līdzekli upes šķērsošanai. Koks ir viens no senākajiem būvmateriāliem. Latvijai ir sena koka tiltu būvniecības tradīcija, kas aizsākās 9.g.s un turpinās līdz mūsdienām. Koksne ir izturīga, elastīga, tai ir mazs tilpumsvars, to viegli apstrādāt un savienot, tādēļ kokmateriālu plaši pielieto dažādu konstrukciju, tai skaitā tiltu būvniecībā. Mūsdienās izmantotās līmkoksnes izmantošanai transporta infrastruktūras industrijā ir daudz priekšrocību: tas ir draudzīgs dabai, jo pēc izmantošanas tās ir viegli pārstrādājamas dabai nekaitīgās sastāvdaļās; enerģijas patēriņš koka elementu izgatavošanas procesā ir neliels, salīdzinot ar tērauda vai cementa ražošanu; koka elementiem ir laba stiprība attiecībā pret to svaru, kas ļauj tos izmantot liela laiduma konstrukciju izgatavošanai. Turklāt kokam ir labas estētiskās kvalitātes, kas ļauj to pielietot arhitektoniski pievilcīgu konstrukciju būvei. Raksts apskata Latvijas koka tiltu vēsturiskos aspektus un mūsdienu pieeju koka tiltu projektēšanas un būvniecībai.


Atslēgas vārdi
līmkoksne, koka tilti, tilti, vēsture, koksne aizsardzība

Paeglītis, A. Koka tilti Latvijā – vēsture un perspektīvas. Būvinženieris, 2015, No. 47, 156.-163.lpp. ISSN 1691-9262.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196