Zinātniskās darbības atbalsta sistēma
Latviešu English

Publikācija: Vidusskolēnu pašaudzināšanas diskursa izkopšana latviešu valodas un literatūras apguvē

Publikācijas veids Publikācija RTU zinātniskajā žurnālā
Pamatdarbībai piesaistītais finansējums Nav zināms
Aizstāvēšana: ,
Publikācijas valoda Latviešu (lv)
Nosaukums oriģinālvalodā Vidusskolēnu pašaudzināšanas diskursa izkopšana latviešu valodas un literatūras apguvē
Nosaukums angļu valodā Faciliaton of the Discourse of Self-Development in Secondary School Students in the Context of Studying Latvian Language and Literature
Pētniecības nozare 5. Sociālās zinātnes
Pētniecības apakšnozare 5.3. Izglītības zinātnes
Autori Inga Sokolova
Jeļena Davidova
Atslēgas vārdi discourse of self-development, secondary school student, text
Anotācija 21. gadsimta skolā audzināšanas un pašaudzināšanas procesā ir vērojama problēma, kas sakņojas mūsdienu sabiedrības heterogēnajā iedabā: no vienas puses, tiek aktualizēts patērētāju sabiedrības pasaules redzējums; no otras puses, jau kopš 20. gadsimta deviņdesmitajiem gadiem vērojama kultūras paradigmas maiņa. Raksta mērķis ir noteikt vidusskolēna pašaudzināšanas diskursa īpatnības, kas tiek aktualizētas latviešu valodas un literatūras stundās.
Anotācija angļu valodā Self-development is an ability of secondary school students to shape oneself, harmonizing one’s vision of the world with the cultural context. In order to create a situation in which the discourse of self-development can be brought to practice, a certain aspect of the art of living, namely self-fostering, is actualized. Self-fostering is a philosophic discipline which is based on the assumption that to develop oneself, a person is ought to tend to his/her spiritual values (one should read, write, speak truth and contemplate death every day, and, at the end of that day, analyse things that have changed) and physical body (relating this care to the idea that excessiveness is harmful). By actualizing self-fostering, the personality of a secondary school student develops one’s own self-development discourse, personally choosing the language he/she actualizes in verbal self-development, as well as signs that characterize one’s visual image’s relation to a certain cultural tradition. In the 21st century, the processes of education and self-development in schools are subject to a problem which is based on the heterogeneity of modern society. On the one hand, the viewpoint of the consumer society, described by Jean Baudrillard, is being actualized; on the other hand, starting from the 1990s, the change in cultural paradigm, as described by R. Lifton and J. Rifkin, is taking its place. Thus, the following questions arise: Which characteristics of the self-development discourse of secondary school students are being actualized during the Latvian language and literature lessons? How to create an environment that would enable the self-development discourse of secondary school students to foster during the Latvian language and literature lessons? language and literature
Atsauce Sokolova, I., Davidova, J. Vidusskolēnu pašaudzināšanas diskursa izkopšana latviešu valodas un literatūras apguvē. Humanitārās un sociālās zinātnes. Nr.25, 2015, 13.-19.lpp. ISSN 1407-9291. e-ISSN 2255-8543.
Pilnais teksts Pilnais teksts
ID 21970