20. gadsimta vidū kļūst aktuāls jautājums par cilvēka attīstību visas dzīves garumā un tiek radīta jauna, uz psiholoģijas atziņām balstīta teorija par karjeras attīstību atbilstoši dažādo dzīves lomu pēctecībai un kombinācijām, kuras cilvēks realizē visas dzīves laikā. Karjeras attīstības teorijā kā nozīmīgākā cilvēka profesionālā ceļa determinante ir cilvēka izpratne par savu personību, tāpēc raksta mērķis ir atklāt karjeras attīstības būtiskākos nosacījumus vidējās un augstākās izglītības posmā. Pētījums balstīts karjeras izglītības jēdziena ģenēzē, formulējot galvenos karjeru veidojošos komponentus: dzīves un profesionālās darbības pieredzi, paša subjekta izvērtētās nākotnes iespējas un profesionālās darbības mērķtiecīgu attīstību. Karjeras izglītības satura izpētei ir noteikti kritēriji (darba sabiedriskās nozīmības, profesionālās izglītības apzināšanās un pašvērtējuma organizācijas regularitāte) un atbilstoši rādītāji. Pētījuma rezultāti iegūti topošo skolotāju izvērstā anketēšanā ar faktoru analīzi.