Ritošā sastāva metālpulveru antifrikcijas detaļu ražošanas tehnoloģija un tribotehnisko īpašību paaugstināšana
2020
Pāvels Stankēvičs

Aizstāvēšana
18.12.2020. 12:00, Rīgas Tehniskā universitāte Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātē, Aeronautikas institūtā, Ķīpsalas ielā 6b, 204. telpā.

Zinātniskais vadītājs
Viktors Mironovs

Recenzenti
Mārtiņš Kleinhofs, Vadims Savičs, Dmitrijs Goljandins

Promocijas darbs “Ritošā sastāva metālpulveru antifrikcijas detaļu ražošanas tehnoloģija un tribotehnisko īpašību paaugstināšana” tika izstrādāts lai izpētītu metālpulveru antifrikcijas detaļu ražošanas tehnoloģiju un veiktu eksperimentālas pārbaudes ar mērķi noteikt metālpulveru antifrikcijas detaļu ar zemo leģējošo elementu saturu, piemērotību izmantošanai ritošā sastāva bremžu sviru pārvadā, kā arī veiktu ar tiem eksperimentus berzes koeficienta samazināšanai. Darbā ir veikti pētījumi izgatavojamo detaļu tribotehniskāi novērtēšanai un pārbaudei ar nesagraujošo kontroli. Paradīta ultraskaņas un radiografijas metožu piemērotība poraino detaļu kvalitātes novērtēšanai. Izskatītas detaļu statiskās un dinamiskās presēšanas paņēmieni izmantojot impulsveida magnētisko lauku. Eksperimentāli noteikti mehāniskās apstrādes parametri, lai nodrošinātu apstrādājamās detaļas virsmas raupjuma kvalitāti. Sniegtas rekomendācijas antifrikcijas detaļu piesūcināšanai ar WS2, WSe2 nanodaļiņas saturošu eļļu berzes koeficienta samazināšanai. Šī promocijas darba ietvaros veikto pētījumu rezultāti parādīja, ka pulvermetalurģijas izstrādājumiem piemīt plašs īpašību spektrs, kas ļauj tos izmantot dažādu konstrukcijas materiālu ražošanā, un tie ir droši, izgatavojot antifrikcijas detaļas. Leģējošo elementu masas daļa pulveru kompozīcijās uz dzelzs bāzes, tādas ka Ni un Mo, ražojot antifrikcijas bukses vagona bremžu sviru sistēmai, var tikt samazināta, jo izgatavotās eksperimentālās detaļas apliecināja atbilstību prasībām to uzstādīšanai vagona bremžu svīru pārvadā šarnīra mezglos. Mazleģētu materiālu izmantošana antifrikcijas detaļu ražošanā ļauj sasniegt augstākus ekonomiskos rādītājus neietekmējot uz kustības drošību. Tāpat darbā ir atainoti pētījumi, kas parāda iespēju uzlabot antifrikcijas pulvermateriāla triboloģiskās īpašības, piesātinot tos ar nanodaļiņām, kas savukārt ļauj sasniegt drošākus antifrikcijas detaļu izturības un ekspluatācijas raksturlielumus. Promocijas darbs balstās uz autora publicētiem zinātniskiem rakstiem, pulvermetalurģijas teorētisko procesu analīzi un eksperimentāliem pētījumiem ar metālpulveru antifrikcijas materiāliem. Promocijas darbs kā zinātnisko publikāciju kopa ir uzrakstīts latviešu valodā, tajā ir ievads, četras nodaļas, secinājumi, literatūras saraksts, 69 attēli, 16 tabulu, astoņi pielikumi, kopā 151 lappuse. Literatūras sarakstā ir 101 informācijas avots.


Atslēgas vārdi
Pulvermateriāli; Antifrikcijas detaļas; Bremžu sviru pārvads; Tribotehniskās īpašības: WS2, WSe2 nanodaļiņas.

Stankēvičs, Pāvels. Ritošā sastāva metālpulveru antifrikcijas detaļu ražošanas tehnoloģija un tribotehnisko īpašību paaugstināšana. Promocijas darbs. Rīga: [RTU], 2020. 151 lpp.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196