Dzelzceļa pārmijas termālā stāvokļa multi sensoru vadības sistēmas izveides principi un to izpēte
2022
Ruslans Muhitovs

Aizstāvēšana
15.12.2022. 13:00, Āzenes ielā 12/1, 212. auditorija

Zinātniskais vadītājs
Mareks Mezītis, Ivars Raņķis

Recenzenti
Pēteris Apse-Apsītis, Mihails Savrasovs, Tomasz Perzynski

Pasaules pieaugošs elektroenerģijas patēriņš, energoefektivitātes uzlabošana un efektīvs atjaunojamo un neatjaunojamo resursu patēriņš, ir vieni no aktuālākajiem mūsdienu izaicinājumiem. Ņemot vērā Eiropas Savienības noteikto 2030. gada klimata mērķrādītāju plānu, siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšanu un tālāko plānu uz klimatneitralitāti, kas tiešā veidā ietekmē dzelzceļa kravu apgrozījuma palielināšanu, dzelzceļa infrastruktūras energoefektivitātes nodrošināšanai ir vitāli svarīga nozīme šī plāna izpildē. Dotajā promocijas darbā dzelzceļa pārvadājumu procesa energoefektivitātes un drošības jautājumi transponējas caur pārmiju pārvedu attīrīšanas sistēmām no sniega un ledus. Pārmiju attīrīšanas process ir ļoti atkarīgs no dažādiem faktoriem: temperatūra, nokrišņu intensitāte, vēja stiprums un citi. Turklāt, iepriekš minētie mainīgie un to kombinācijas ir nejauši pēc būtības, kas nopietni apgrūtina efektīvas pārmiju apsildes sistēmas uzbūvi. Darbā tiek aplūkotas vairākas iespējamās tehnoloģijas šīs problēmas risināšanai. Tomēr, ņemot vērā ieejas parametru specifiku un uzliktos darbības apstākļus, promocijas darbs tiek veltīts pārmiju elektriskās apsildes multisensoru vadības sistēmas integrācijai ar faziloģiku, kas dod iespēju loģiski un definēti apstrādāt nestriktus un mainīgus ieejas parametrus (vējš, nokrišņi, u.c.), un sistēma var tikt integrēta pusautomātiskā vai automātiskā vadības sistēmā, kas savietojama ar mūsdienu programmējamiem loģiskiem kontrolleriem. Ievadā tiek sniegts stāvokļa apskats par visu pasauli, literatūras avotu analīze, pamatojums par uzlabojumu nepieciešamību, formulēts mērķis un uzdevumi. Ir iztirzātas citur pasaulē pielietotās pārmiju apsildes sistēmas to priekšrocības un galvenie trūkumi. Pirmajā nodaļā tiek aprakstīta dzelzceļa pārmija kā regulēšanas objekts, tās uzbūve un realizācijas funkcionālā shēma, ar regresijas izteiksmi aprēķināti apsildes jaudu ietekmējošie faktori. Otrajā nodaļā tiek iztirzātas efektīvas pārmiju apsildes regulēšanas realizācijas iespējas un sniegta to analīze. Trešajā nodaļā tiek veikta multisensoru, tajā skaitā faziloģikas teorijas pielietojamības analīze konkrētajam uzdevumam, tiek pamatota sistēmas uzbūves racionalizācija, un tās pārnese pārmiju apsildes vadības sistēmas shēmā ar energoefektivitātes uzlabošanas nolūku. Tiek izstrādāts pārmiju apsildes vadības racionāls algoritms. Ceturtajā nodaļā tiek izstrādāta pārmiju apsildes vadības prototipa iekārta uz programmējamā loģiskā kontrollera bāzes, kurā tiek realizēta multisensoru vadība un faziloģikas integrācija. Piektajā nodaļā tiek aprakstīts veiktais eksperiments, kas izpildīts uz reālas dzelzceļa pārmijas ar diviem sildelementiem. Par promocijas darba gaitā sasniegtiem rezultātiem ziņots VAS “Latvijas Dzelzceļš” vadības sapulcēs, kas tika atzīmēti ar pozitīvu slēdzienu. Tāpat par darba rezultātiem ziņots 7 starptautiskās zinātniskās konferencēs. Darba rezultāti publicēti 1 zinātniskā rakstā žurnālā un 9 konferenču rakstu krājumos, kas indeksēti SCOPUS datu bāzē. Promocijas darbs ir uzrakstīts latviešu valodā, tajā ir ievads, piecas nodaļas, secinājumi, literatūras avotu saraksts, 56 attēli, 15 tabulas, divi pielikumi, kopā 103 lappuses, ieskaitot pielikumus. Literatūras avotu sarakstā ir 77 nosaukumi.


Atslēgas vārdi
dzelzceļš, pārmiju apsilde, intelektuāla vadības sistēma, faziloģika
DOI
10.7250/9789934228513

Muhitovs, Ruslans. Dzelzceļa pārmijas termālā stāvokļa multi sensoru vadības sistēmas izveides principi un to izpēte. Promocijas darbs. Rīga: [RTU], 2022. 103 lpp.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196