Gāzu turbīnas darba lāpstiņas keramiskās konstrukcijas izstrāde piektās paaudzes dzinējiem
2008
Ernests Lejnieks, Mukharbiy Banov, Vladimirs Labendiks, Valerijs Muhins

Mūsdienu aviodzinēju attīstība virzīta uz to, lai iegūtu pēc iespējas lielāku dzinēja vilkmi pie salīdzinoši neliela degvielas patēriņa. Tas galvenokārt iespējams palielinot gāzu temperatūru dzinējā pirms augstspiediena turbīnas. Lai varētu paaugstināt temperatūru dzinējā, tad jāmeklē iespēja pielietot jaunus materiālus. Viens no šādiem perspektīviem materiāliem ir keramika. Keramikas materiāli iztur ļoti augstas temperatūras, taču slikti darbojas stiepes un lieces slodzēs. Dotajā darbā tiek piedāvāta jaunas konstrukcijas darba lāpstiņa. Turbīnas konstrukcijas elementos tiek izmantota keramika. Lai nodrošinātu keramikas izturību, tiek izmantots neparasts keramisko detaļu noslogošanas veids, lai tās strādātu spiedē. Keramisko lāpstiņu ieviešana ekspluatācijā ļaus samazināt īpatnējo degvielas patēriņu par 6-12% pateicoties tam, ka samazinās dzesēšanai atņemtais gaisa daudzums.


Atslēgas vārdi
aviācijas gāzturbīnu dzinēji, turbīnas darba lāpstiņas, kerāmikas materiāli

Lejnieks, E., Banov, M., Labendiks, V., Muhins, V. Gāzu turbīnas darba lāpstiņas keramiskās konstrukcijas izstrāde piektās paaudzes dzinējiem. Intelektuālas transporta sistēmas (no 2005.g.). Nr.26, 2008, 21.-27.lpp. ISSN 1407-8015.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196