Gumijas korda elastīgo sajūgu un to stiprinājuma bultskrūvju atteikumu pētījums
2024
Dmitrijs Gorbačovs

Aizstāvēšana
23.02.2024. 13:00, Rīgas Tehniskās universitātes Būvniecības un mašīnzinību fakultātē, Ķīpsalas 6b ielā, 513. auditorijā. 2024g. 23. februárí 13-00

Zinātniskais vadītājs
Pāvels Gavrilovs

Recenzenti
Vladimirs Šestakovs, Marijonas Bogdevičius, Valeriy Kuznetsov

Darbā izstrādāta gumijas korda sajūga un to stiprinājuma bultskrūvju atteikumu noveršanas metodika, lai savlaicīgi izvērtētu gumijas korda sajūgu bojājuma cēloņus un novērtētu apvalka nospriegojuma stāvokli pie esošajām slodzēm. Metodika tika aprobēta uz gumijas korda sajūgiem, kuri plaši pielietoti Latvijas dzelzceļa ritošā sastāvā. Darbā apkopota un detalizēti izpētīta gumijas-korda sajūgu un tā stiprinājuma bultskrūvju atteikumu statistika laika periodā no 2012. līdz 2021.gadam. Tika veikts dažādu starptautisku autoru gumijas korda sajūgu pētniecības darbu apskats. Latvijas dzelzceļa apstākļos tika noteikta spēku un spriegumu iedarbība uz ritošā sastāva gumijas korda sajūgu, kā arī noteikta gumijas korda cietība dažādos temperatūras diapazonos. Apkopoti dati par gumijas korda sajūga slīpuma leņķiem: radiālā un aksiālajā novirzē. RTU laboratorijā tika veikti dažādu gumijas korda sajūga paraugu vienpusējas izstiepšanas testi un iegūti slodzes deformācijas grafiki. Programmā SolidWorks tika veikts stiprības aprēķins un slodžu meklēšana, kuras ietekmē gumijas korda sajūga apvalka defektu rašanos un attīstību. Pilna mēroga izmēģinājumu gaitā uz stiepes aprīkojuma tika veikta sajūga fragmentu formas meklēšana, ar kuras palīdzību iespējams izpētīt sajūgu apvalku visvairāk noslogotās un bojātās vietas. Tika izveidoti testos izmantoto paraugu un virsmas slāņa plākšņu apvalka fragmentu 3D modeļi. Veikta gumijas korda sajūga apvalka frekvences analīze, lai noteiktu tā pašfrekvences, kā rezultātā tika konstatētas kritiskās frekvences, no kurām ekspluatācijas laikā jāizvairās. RTU laboratorijā, pamatojoties uz eksperimentiem, tika noskaidroti gumijas korda sajūga bultskrūvju bojājuma cēloņi. Pamatojoties uz veiktajiem pētījumiem, ko autors ir veicis promocijas darba ietvaros, ir izstrādāta metodika, lai savlaicīgi izvērtētu gumijas korda sajūgu bojājuma cēloņus un novērtētu apvalka nospriegojuma stāvokli pie esošajām slodzēm. Ir ierosināts aprīkot ritošo sastāvu ar triecienvibrācijas ierīcēm, lai kontrolētu bultskrūvju stāvokli ekspluatācijas laikā, un, lai samazinātu šādu sajūgu bultskrūvju bojājumu skaitu.


Atslēgas vārdi
Gumijas korda sajūgs, metodika
DOI
10.7250/9789934370274

Gorbačovs, Dmitrijs. Gumijas korda elastīgo sajūgu un to stiprinājuma bultskrūvju atteikumu pētījums. Promocijas darbs. Rīga: [RTU], 2024. 207 lpp.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196