Rhizomatic Narratology in 360° Stereoscopic Spherical Cinema
2025
Aigars Ceplītis

Aizstāvēšana
27.03.2025. 14:00, Ķīpsalas ielā 6, 117.aud.

Zinātniskais vadītājs
Christopher Hales, Nigel Newbutt

Recenzenti
Ieva Gintere, Zilvinas Lilas, Raivo Kelomees

Izklaides industrijas digitālo tehnoloģiju attīstība ir ievadījusi ‘kinematogrāfiskās virtuālās realitātes’ (cVR) laikmetu, demonstrējot tās sarežģītību un daudzveidību. Ar tādu tehnoloģisko gigantu klātbūtni kā Insta360 Titan, OZO, Jaunt un KanDao Obsidian Pro, 360° ultraaugstas izšķirtspējas video uzņemšana un attēlošana, kas tiecas piedāvāt imersīvu fizisku un vizuālu pieredzi gan uz lieliem ekrāniem, gan pārnēsājamās ierīcēs, pakāpeniski kļūst pieejama ikdienas patērētājam. Neskatoties uz sasniegumiem, pašreizējā 360° stereoskopiskā sfēriskā kino (3DSC) veidošana joprojām atdarina tradicioānālā 2D filmu formāta naratīvās un estētiskās shēmas, tādējādi sasaistot šo mediju nepievilcīgās reprezentācijās, kas neatbilst jaunajai digitālajai videi. Ņemot vērā to, ka 360° filmu producēšana neizbēgami gravitē uz autoritāro struktūru sabrukumu, tā rada jaunu naratīvu un vizuālu režīmu, kas attālinās no klasiskās skatītāju pieredzes un virzās uz epizodisko neiroviscerālo iemersiju (ENVI), kur, kā to diktē XR tehnoloģijas, tās reziduālais, vietiskais stāvoklis vislabāk tiek sasniegts, ja tiek izmantota naratoloģiskā pieeja. Tāpēc šis promocijas darbs piedāvā visaptverošu un detalizētu pētījumu par naratoloģijas un imersīvo tehnoloģiju sembiozi ar mērķi paplašināt abu jomu robežas tālāk par to, kas tiek raksturots kā “naratoloģijas topošie vektori”, lai izveidotu specializētu naratīvu pētījumu disciplīnas apakšnozari, kas koncentrējas tieši uz kinematogrāfisko VR. Specifiskais un unikālais promocijas darba mērķis ir piedāvāt 3DSC naratoloģisko tipoloģiju, kas var palīdzēt gan kino un XR nozares profesionāļiem, gan akadēmiķiem attīstīt efektīvus stereoskopiskus imersīvus naratīvus, kas nav atkarīgi no konkrētas VR tehnoloģijas. Papildus tam tipoloģija tiek pārbaudīta rizomātiskajā telpā, lai pamatotu, vai kopīgā skatītāju pieredzes veidne nodrošina pamatu, uz kura var veidot sociālos, estētiskos, politiskos un cilvēku mijiedarbības modeļus un vai pats cVR formāts ietver rizomātiskas īpašības, kas raksturīgas tikai 360° filmu formātam.


Atslēgas vārdi
360° stereoscopic spherical cinema (3DSC); episodic neuro-visceral immersion (ENVI); rhizomatic space
DOI
10.7250/9789934371608

Ceplītis, Aigars. Rhizomatic Narratology in 360° Stereoscopic Spherical Cinema. Promocijas darbs. Rīga: [RTU], 2025. 274 lpp.

Publikācijas valoda
English (en)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196