Jauniešu pilsoniskās līdzdalības veicināšana pedagoģiskajā procesā
2016
Pāvels Jurs

Zinātniskais vadītājs
Alīda Samuseviča

Recenzenti
Zanda Rubene, Inese Jurgena, Anita Līdaka

Pāvela Jura promocijas darbs pedagoģijā skolas pedagoģijas apakšnozarē „Jauniešu pilsoniskās līdzdalības veicināšana pedagoģiskajā procesā” izstrādāts Liepājas Universitātes Izglītības zinātņu institūtā Dr.paed., profesores Alīdas Samusevičas vadībā laika posmā no 2012. līdz 2016. gadam. Promocijas darba mērķis: aktualizējot jauniešu pilsoniskās pozīcijas veidošanās priekšnosacījumus un pilsoniskās līdzdalības iespējas pedagoģiskajā procesā, izstrādāt skolēnu pilsoniskās līdzdalības veidošanās teorētisko pieeju un pilsoniskās audzināšanas programmu. Promocijas darba 1. daļā veikta teorētiskā analīze, atklājot pilsoniskās pozīcijas veidošanās likumsakarības audzināšanas procesā, raksturojot pilsoniskās audzināšanas, pilsoniskās izglītības, pilsoniskās pozīcijas un pilsoniskās kompetences veidošanās teorētiskos aspektus. Promocijas darba teorētiskajā analīzē ir apzināta pilsoniskās līdzdalības un jauniešu pilsoniskās līdzdalības jēdzienu būtība, identificēti jauniešu pilsoniskās līdzdalības veidošanās un veicināšanas psiholoģiskie un socioloģiskie aspekti, veikta pilsoniskās izglītības un pilsoniskās kompetences jēdzienu analīze, kā arī noskaidroti jauniešu pilsoniskās kompetences veidošanās pedagoģiskie komponenti. Promocijas darba 2. daļā atspoguļota patstāvīgi izstrādātā un praksē īstenotā pētnieciskā programma, ar kuras palīdzību ir identificēta 9. klašu skolēnu pilsoniskā kompetence pamatskolas posmā. Darba pētnieciskā procesa otrajā posmā izstrādāta teorētiski pamatota pilsoniskās audzināšanas programma visām klašu grupām (no 1. līdz 12. klasei), kā arī izstrādāta un aprobēta jauniešu pilsonisko līdzdalību veicinoša mācību un audzinoša programma 9. klasē. Promocijas darba nobeigumā iekļauti būtiskākie pētījuma secinājumi un piedāvāti ieteikumi jauniešu pilsoniskās līdzdalības veicināšanai pedagoģiskajā procesā.


Atslēgas vārdi
jaunieši, pilsoniskā audzināšana, pilsoniskā izglītība, pilsoniskā kompetence, pilsoniskā līdzdalība, pilsoniskā pozīcija

Jurs, Pāvels. Jauniešu pilsoniskās līdzdalības veicināšana pedagoģiskajā procesā. Promocijas darbs. Rīga: [RTU], 2016. 300 lpp.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196