Aviodzinēju atteiču cēloņu statistiskā analīze
2009
Jurijs Boldirevs

Rakstā tiek aplūkota datu par aviodzinēju nostrādēm līdz noņemšanai no ekspluatācijas šķirti pēc katra atteices cēloņa statistiskās analīzes metodika. Tāda analīze atļauj noteikt katras atteices raksturu. Pēc rakstura izšķir atteices, kas ir saistītas ar piestrādes procesu, pēkšņās un pakāpeniskās atteices. Atteices, kas saistītas ar piestrādes procesu, rodas ekspluatācijas sākuma periodā un to intensitāte samazinās dzinēju nostrādes palielināšanā. Pēkšņās atteices rodas ārējās gadījumiedarbības rezultātā (piemēram, pārslodžu gadījumā), to intensitāte nav atkarīga no nostrādes. Pakāpenisko atteiču intensitāte aug dzinēju nostrādes palielināšanā. Atteices raksturs atklājas ar Veibulla sadalījuma parametra аs palīdzību. Lai novērtētu Veibulla sadalījuma parametri, lieto maksimālās ticamības metodi. Ja parametrs аs ≈ 1, tad atteicei ir pēkšņais raksturs un lai novērstu šo atteici, ir nepieciešams palielināt dzinēju konstrukciju stiprību un uzlabot to ekspluatācijas apstākļus. Ja parametra novērtējums аs << 1, tad atteice ir saistītā ar piestrādes procesu un lai šo atteici novērstu, ir nepieciešams paaugstināt ražošanas, remonta un sa- likšanas procesu kontroles efektivitāti. Ja parametra novērtējums аs >>1, tad atteicei ir pakāpeniskais raksturs un lai to novērstu, lieto konstruktīvie un tehnoloģiskie pasākumus, kas palielina detaļu nogurumstiprību, erozijas izturību un citas īpašības. Ir minēti statistiskās analīzes piemēri helikoptera dzinēja dažiem atteiču cēloņiem un ierosināti pasākumi šo atteiču novēršanai


Atslēgas vārdi
drošums, aviodzinējs, nostrāde, atteice, bojājums, resurss, rādītājs

Boldirevs, J. Aviodzinēju atteiču cēloņu statistiskā analīze. Transports. Aviācijas transports. Nr.31, 2009, 130.-136.lpp. ISSN 1407-8015.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196