Rakstā publicēti pētījumu rezultāti par inovatīvu inženiertehnikas izstrādājumu radīšanas problēmām un to atspoguļošanu ar Pareto diagrammām. Problēmu loks ietver studentu apmācību un piedalīšanos tehniskos pētījumos. Noskaidrots, ka viņi nelabprāt tajos piedalās, jo studiju programmās nav paredzēta obligāta mācību pētniecības disciplīna, kā arī nav pietiekamas informācijas par pētniecības darbu tēmām. RTU Baltech studiju programmas studentu viedoklis – viņi vislabāk varētu piedalīties inovatīvu mājsaimniecības izstrādājumu/iekārtu pētījumos un izstrādē. Rakstā analizēti inovatīvu izstrādājumu variantu radīšanas un izvēles metodoloģiskie pamati. Par labāko tiek uzskatīta funkcionālās dekompozīcijas un sintēzes metode. Izstrādājumu variantu izvēlē izvēles process tiek sadalīts divos etapos – vispirms rupjās variantu atsijāšanas etapā un pēc tam palikušo variantu precīzās skaitliskās izvērtēšanas etapā. Rūpnieciskai izgatavošanai rekomendē izstrādājumu ar visaugstāko skaitlisko raksturojumu - lielāko punktu summu, kas izskaitļota, ievērojot izstrādājuma atbilstību lietotāju kritēriju un ekspertu skaitliskiem vērtējumiem. Rakstā analizēta ekspertu skaitliskā vērtējuma problēma, kuru piedāvāts atrisināt ar izplūdušo jēdzienu loģikas palīdzību.