Tirdzniecības uzņēmumu konkurētspējas modelis
2010
Ketija Žunna, Anatolijs Magidenko

Lai tirdzniecības uzņēmumi izdzīvotu, tiem nepieciešams izcelties uz pārējo uzņēmumu fona. Tātad jebkuram tirdzniecības uzņēmumam nepieciešams saimnieciskās darbības konkurētspējīgs modelis, jo ekonomiskā ziņā konkurence kalpo kā progresa noteicošā svira. Turklāt ir labāk, ja šis modelis tendēts uz darbošanos ilgtermiņā. Latvijas uzņēmējiem trūkst vīzijas tirdzniecības uzņēmuma saimnieciskās darbības organizēšanā. Viņu uzskati ir pārāk konservatīvi, kas atbilst Latvijas iedzīvotāju temperamentam (cilvēki no valstīm, kas atrodas tālāk no ekvatora, ir vairāk intraverti un aizspriedumaini, turpretī cilvēki, kuri dzīvo tuvāk ekvatoram, ir komunikablāki, draudzīgāki un atvērtāki jaunām idejām), tāpēc tiek meklēts oriģināls veids, kā celt tirdzniecības uzņēmuma reitingu klienta acīs. Rakstā aplūkota tirdzniecības uzņēmumu loma tautsaimniecības attīstībā, pēc tam veikts Latvijas un Portugāles salīdzinājums pēc dažādām segmentācijas pazīmēm. Rakstu noslēdz nozares problēmu un plusu konstatējums. Rakstā apskatīta konkurence kā ekonomiskās uzvedības veids, un pēc konkurētspējas rādītāju analīzes izriet autoru trīs novitātes. Rakstā nolemts, kādas metodes tiks izmantotas. Rakstā autore attēlo tirdzniecības uzņēmumu konkurētspējas modeli, balstoties uz aptaujā iegūtajiem rezultātiem, parāda, kā tas varētu darboties praksē, sīki izskaidrojot katru apakšrādītāju. Raksta noslēgumā ar faktoru salīdzināšanas metodi novērtēts konkurētspējas līmenis par piemēru paņemtajam tirdzniecības uzņēmumam un parādīta darba efektivitāte.


Atslēgas vārdi
Trading companies, competitive model, competition, quality, Latvia, Portugal

Žunna, K., Magidenko, A. Tirdzniecības uzņēmumu konkurētspējas modelis. Ekonomika un uzņēmējdarbiba. Nr.8, 2010, 212.-221.lpp. ISSN 1691-0737.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196