Satiksmes slodzes modeļi Latvijas autoceļu tiltiem ar laidumu garumiem līdz 30 metriem
2012
Andris Paeglītis

Aizstāvēšana
18.01.2013. 14:15, Rīgas Tehniskās universitātes Būvniecības fakultātes sēžu zālē, Āzenes ielā 16

Zinātniskais vadītājs
Ainārs Paeglītis

Recenzenti
Jānis Brāuns, Darius Bacinskas, Kaspars Bondars

Tilti ir transportbūves, kas paredzēti ilgam kalpošanas laikam. Tie uzņem transporta slodzes gadsimtu garumā. Pa šo laiku transporta slodžu lielums un intensitāte nepārtraukti pieaug. Tas prasa veikt regulāras tiltu inspekcijas un noteikt to nestspējas atbilstību pieaugošajām projektēšanas slodzēm. Tomēr faktiskās satiksmes slodzes ievērojami atšķiras no projektēšanā lietotajām raksturīgajām satiksmes slodzēm. Analizējot un izvērtējot Latvijā vēsturiski lietotos tiltu satiksmes slodžu modeļus un to raksturojumus un izvērtējot to ietekmi, var konstatēt, ka pēdējo 20 gadu laikā tiltu raksturīgās satiksmes slodzes ir pieaugušas aptuveni 2 reizes. Precīzs faktiskās satiksmes slodzes novērtējums un faktisko slodžu modeļu pielietošana ekspluatācijā esošu tiltu nestspējas novērtēšanai var ievērojami ietaupīt tiltu uzturēšanai piešķirtos līdzekļus. Pēdējos gados ir attīstījušās jaunas metodes, kas ļauj pietiekoši precīzi noteikt faktisko satiksmes slodžu lielumu, sastāvu un intensitāti, kādu uzņem ekspluatācijā esošie tilti. Pie šādām metodēm pieder „automašīnas parametru mērīšana kustībā”, visbiežāk tiek izmantots angliskais apzīmējums „weight in motion” (WIM), kas šajā pētījumā tiks izmantots arī turpmāk. Šī metode paredz tādas mērinstrumentu sistēmas lietošanu, kas atļauj mērīt transportlīdzekļu masu, katras ass slodzi, asu skaitu un ātrumu, to neapstādinot. Pētījumā izstrādāta uz varbūtību balstīta metode satiksmes slodžu datu apstrādei un slodžu modeļa izstrādāšanai, izmantojot WIM tehnoloģijas datus. Veikta Latvijā ar WIM iegūto datu analīze. Iegūtas slodžu sadalījuma histogrammas, noteikti smagāko asu novietojumi, veikta transportlīdzekļu ātruma un intensitātes analīze un to svara korelācijas. Izstrādāti satiksmes slodzes modeļi tiltiem ar laidumu garumiem līdz 30 metriem, ņemot vērā Latvijai raksturīgu autoceļu satiksmes slodzes raksturojumu, kas iegūts ar WIM metodi. Noteikta Eirokodeksā LVS EN 1991-2 dotā slodzes modeļa LM1 regulējošā koeficienta α rekomendējamā vērtība Latvijā ekspluatācijā esošiem tiltiem ar laidumu garumiem līdz 30 metriem.


Atslēgas vārdi
bridge, traffic loads, load models, WIM (Weight-In-Motion), Eurocode, statistical analysis, methods of probabilistic analysis

Paeglītis, Andris. Satiksmes slodzes modeļi Latvijas autoceļu tiltiem ar laidumu garumiem līdz 30 metriem. Promocijas darbs. Rīga: [RTU], 2012. 115 lpp.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196