Skolotāju kompetences struktūra un saturs
Sabiedrība, integrācija, izglītība: starptautiskās zinātniskās konferences materiāli. 2.daļa: Skolu pedagoģija. Pirmsskolu pedagoģija 2018
Airisa Šteinberga, Dace Kazāka

Mūsdienu sabiedrībā pieaug skolotāja loma, mainās viņa attieksme pret sevi, sabiedrību, savu profesiju, bērniem. Izglītības sistēmas vadībai īpaši aktuāla funkcija ir saskaņot eksakto, humanitāro, māksla un sociālo zinātņu sasniegumus vienotībā kā teorētisko pamatu bērnudārzu, skolu un augstskolu zinātniski pamatotai funkcionēšanai. Tāpēc rakstā analizēti socializācijas kā attīstības faktori. Sadarbībā skolotāji nodod jaunajai paaudzei sasniegumus, pamatvērtības un labāko, ko devusi iepriekšējo paaudžu uzkrātā pieredze. Skolotāja darbā pāreja no mācīšanas uz sadarbību prasa jaunas kompetences. Mūsdienu skolotāja kompetence atbilst komunikatīvai, pašizziņas un izziņas vadības, metodiskai un organizatoriskai funkcijai. Metodiskā darba kompetence ir prasme veidot, radīt un sadalīt gan mācību saturu, gan formas atbilstoši didaktikas un audzināšanas likumsakarībām. Skolotājam sevis pašizziņas un izziņas vadības kompetence apgūstama ikdienas mācīšanas un pētniecības darbībā un tā atspoguļojas mācību un zinātniskajā izziņā kā vienotā procesā. Par skolotāju komunikatīvo kompetenci liecina kā skolēnu, tā pieaugušo uzticēšanās, prasme iedvesmot, aizraut ar ideju un spēju sasniegt mērķi sadarbībā. Organizatoriskā darbībā attīstās prasmes plānot gan individuālo, gan grupu darbu pēc satura un konkrētā laika posmā. Tieši organizatoriskajā darbībā skolotāji māca skolēniem savstarpēju palīdzību un atbalstu, analizēt un vērtēt gan darbības procesu, gan rezultātu


Atslēgas vārdi
Pedagoģiskā darbība, skolotāja kompetences, cilvēka attīstība
DOI
10.17770/sie2018vol1.3173
Hipersaite
http://journals.ru.lv/index.php/SIE/article/view/3173

Šteinberga, A., Kazāka, D. Skolotāju kompetences struktūra un saturs. No: Sabiedrība, integrācija, izglītība: starptautiskās zinātniskās konferences materiāli. 2.daļa: Skolu pedagoģija. Pirmsskolu pedagoģija, Latvija, Rēzekne, 25.-26. maijs, 2018. Rēzekne: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija, 2018, 487.-494.lpp. ISSN 1691-5887. e-ISSN 2256-0629. Pieejams: doi:10.17770/sie2018vol1.3173

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196