Grāmata atklāj pedagoģiskās psiholoģijas teoriju un pielietojuma integratīvo raksturu, dažādu mūsdienu psiholoģisko un pedagoģisko teoriju sintēzes iespējas. Aprakstītā pieeja tuvojas mūsdienu reālās pedagoģiskās situācijas dinamikai un daudzveidībai. Grāmatā ir uzsvērta dabiskās mācīšanās pieeja un izglītības tehnoloģiju izmantošana kā mācību procesam labvēlīgi palīglīdzekļi. Monogrāfijā atspoguļotie piemēri un situāciju analīze palīdz atrast reālām pedagoģiskajām situācijām cēloņus, pamatojumu un risinājumus. Grāmatas novitāte ir pamatojums pedagoģiskajai psiholoģijai kā integratīvai teorētiski psiholoģijas apakšnozarei un pamatojums terminam "attīstības vajadzības" jēdziena "vecumposmu īpatnības" vietā.