Metode autoceļu konstrukcijas nestspējas modelēšanai
2023
Endijs Virsis

Aizstāvēšana
08.12.2023. 12:15, Rīgas Tehniskās universitātes Būvniecības inženierzinātņu fakultātē, Ķīpsalas ielā 6A, 342. auditorijā.

Zinātniskais vadītājs
Ainārs Paeglītis, Atis Zariņš

Recenzenti
Leonīds Pakrastiņš, Šarūnas Skuodis, Audrius Vaitkus

Latvijas teritorijā plaši izplatīti zemas nestspējas un organiskas izcelsmes nogulumieži. Lielākā daļa no mūsu valsts ceļu tīkla ir izbūvēta uz šāda tipa gruntīm. Veicot ceļu projektēšanu un ģeotehniskās izpētes laikā konstatējot organiskas izcelsmes nogulumiežus, būvinženierim var rasties daudz dažādu problēmu, kas var aizkavēt projekta izstrādes procesu. Var nākties sazināties ar konkrētā objekta pasūtītāju un kopīgi censties atrast izdevīgāko, racionālāko, ekonomiskāko un satiksmes dalībniekiem drošāko risinājumu. Visvienkāršākais, bet noteikti ne lētākais risinājums ir veikt vājas nestspējas grunts apmaiņu, kas lielākoties visos projektos arī tiek paredzēts, jo būvinženieriem trūkst pieredzes un zināšanu, lai piedāvātu alternatīvus risinājumu variantus. Lielākajā daļā Eiropas un citās pasaules valstīs, kur zemes klātnē izplatītas līdzīgas izcelsmes nogulumieži un vājas nestspējas gruntis tiek veikta ģeotehniskā projektēšana. Lai arī Latvijā būvinženieri varētu veikt ģeotehnisko projektēšanu nepieciešams projektētājus izglītot attiecīgajā sfērā. Promocijas darba pētījuma mērķis bija izstrādāt aprēķina metodi autoceļu konstrukcijas nestspējas modelēšanai, izmantojot grunts slāņu un citu materiālu īpašības, kā arī izstrādāt transporta slodzes modeli, kuru izmantot autoceļu ģeotehnisko aprēķinu veikšanai un projekta risinājumu izstrādei. Veicot zemes klātnes modelēšanu, izmantojot galīgo elementu programmas, ir ļoti grūti precīzi novērtēt esošā pamata nestspēju un aprēķinu modelī definēt transporta izraisīto slodzi, jo tā ir dinamiska. Veikta literatūras analīze, citu valsts pētījumu izpēte. Izstrādāta autoceļa projekta risinājumu blokshēma, ar kuras palīdzību inženieris var analizēt projekta datus un noteikt kādus projektēšanas soļus nepieciešams veikt. Iegūti ģeotehniskās izpētes dati no vairākiem būvniecības un projektēšanas objektiem, kā arī pētījuma ietvaros tika izveidots testa laukums, kurā vairākos punktos tika dublētas dažādas ģeotehniskās lauka testa izpētes. Visa iegūtā informācija tika apkopota un analizēta, izdarot būtiskus secinājumus par katras izpētes rezultātu precizitāti. Balstoties uz ģeotehniskās izpētes datiem izveidota metode autoceļa konstrukcijas nestspējas modelēšanai. Izstrādāta analītiska aprēķina formula esošā pamata nestspējas novērtēšanai. Izstrādāts satiksmes slodzes modelis, kuru izmantot, veicot autoceļa konstrukcijas ģeotehnisko projektēšanu. Promocijas darbs sastāv no ievada, piecām darba pamatdaļas nodaļām, secinājumiem un izmantotās literatūras saraksta. Darba apjoms – 123 lapaspuses, 78 attēli, 13 tabulas un 79 literatūras avoti. Promocijas darbs ir izstrādāts latviešu valodā.


Atslēgas vārdi
Ceļa konstrukcija; ģeotehniskie aprēķini; ģeoloģija; ceļu projektēšana; ceļi; autoceļi; zemes klātnes pastiprināšana; statiskās plātnes tests; road construction; road bearing capacity;
DOI
10.7250/9789934370038

Virsis, Endijs. Metode autoceļu konstrukcijas nestspējas modelēšanai. Promocijas darbs. Rīga: [RTU], 2023. 123 lpp.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196