Maijas Ročānes promocijas darbs pedagoģijā, skolas pedagoģijas apakšnozarē, „Skolēnu pašvadītas mācīšanās veicināšana debašu procesā” izstrādāts Liepājas Universitātes Izglītības zinātņu institūtā Dr.paed. profesores Alīdas Samusevičas vadībā laika posmā no 2013. līdz 2019. gadam. Promocijas darba mērķis: izstrādāt teorētiskajās atziņās pamatotus un pedagoģiskajā praksē aprobētus pašvadītas mācīšanās komponentu veicināšanas pedagoģiskos priekšnosacījumus debašu izmantošanai angļu valodas stundās. Pētījuma 1. daļā ir veikta mācību procesa taksonomiju un didaktisko modeļu teorētiskā analīze, raksturota mācīšanās procesa būtība, atklātas mācīšanās komponentu savstarpējās mijsakarības, izveidots skolēnu pašvadītas mācīšanās modelis un analizēts debašu metodes potenciāls pedagoģiskajā procesā. Pētījuma 2. daļā ir veikta pētniecisko datu analīze pašvadītas mācīšanās komponentu ietekmes izpēte pētījuma pamatgrupas un kontroles grupas skolēniem, raksturotas vecāko klašu skolēnu caurviju kompetenču attīstīšanas iespējas debašu procesā un īstenota debašu didaktiskās strukturēšanas pieejas izstrāde un aprobācija. Teorētiskā analīze un empīriskā pētījuma rezultāti ļauj secināt, ka debašu procesā skolēni virzībā uz mācīšanās mērķu sasniegšanu izteikti īsteno pašvadītu mācīšanos, pretēji respondentiem bez debatēšanas pieredzes, kuriem lielā mērā mācīšanās procesa produktīvu virzību nosaka skolotājs. Atbilstoši promocijas darbā izvirzītajiem pētījuma jautājumiem, galvenie secinājumi akcentē pētījuma zinātnisko un praktisko novitāti.