Risu veidošanās dinamikas prognozēšana uz ceļa seguma šodien ir viens no galvenajiem autoceļu segu izpētes mērķiem. Risas jeb paliekošās deformācijas ir garenvirziena deformāciju uzkrāšanās asfaltbetona segumā daudzkārtējas slodzes iedarbības rezultātā. Paliekošās deformācijas uz ceļa ir viens no galvenajiem asfaltbetona seguma bojājuma veidiem Latvijā. Tās rodas visas segas konstrukcijas vai to atsevišķu slāņu un pamatnes grunts nestspējas zuduma rezultātā. Ļoti izteiktas paliekošās deformācijas novērotas asfaltbetona maisījumos ar nepietiekošu mehānisku izturību pie augstām temperatūrām, tāpēc parasti tās parādās karstajā vasaras perioda, kad asfaltbetona seguma virskārta sasniedz 60ºC vai augstāku temperatūru. Risas novēro arī nepietiekoši sablīvētā asfaltbetona segumā. Turklāt šis bojājuma veids ir tieši saistīts ar smago transporta līdzekļu skaita pieaugumu un to nelikumīgu pārkraušanu.