Sociālo tīklu darbības ekonomiskais pamatojums
2009
Konstantins Kozlovskis, Jurijs Lācis

Informācijas un telekomunikāciju tehnoloģiju attīstība deva iespēju cilvēkiem komunicēt, neņemot vērā vietu kur tie atrodas. Sākotnējā posmā indivīdi apvienojās grupās, izmantojot e-pastu, sekoja jaunumiem, kas pieejami internetā. Pašlaik izveidojušies sociālie tīkli, kas kļuva par vienu no biznesa veidiem. Sociālie tīkli un tos uzturošie servisi nodrošina pievilcību saitu apmeklējumam, atgriezeniskās saites veidošanu. Informācija, kas uzkrājas tīklu ietvaros, kļūst par vērtīgu informāciju biznesam. Sociālais tīkls, kā arī jebkurš pakalpojums, produkts vai bizness pakļaujas dzīves ciklam, kuram ir savas īpatnības. Sociālā tīkla vērtība atšķiras atkarībā no dzīves cikla posma, tāpēc sociālā tīkla turētāja galvenais uzdevums ir pastāvīgi attīstīties un pilnveidoties, piedāvājot jaunus inovatīvus pakalpojumus savā tīklā. Sociālo tīklu efektīva izmantošana iespējama dažādās biznesa sfērās: lai meklētu un atlasītu personālu; darbinieku apmācībai; investoru meklēšanai; reklāmas izvietošanai un tml. Ņemot vērā sociālo tīklu praksi un autoru pieredzi sociālā tīkla veidošanā, sociāla tīkla biznesa pamata ieguvumi ir šādi: • ienākumi no reklāmas izvietošanas; • ienākumi no citiem maksas pakalpojumiem (piem. personalizētas vides dizaina izmaiņas, informācijas lejupielādēšana ar ātrāku ātrumu, fotogrāfiju pievienošana ārpus uzstādīta limita u.tml.); • ienākumi no klientu datu bāzes pārdošanas. Lai nodrošinātu augstāk minētos ienākumus sociālie tīkli savā darbā sastopas ar šādām izmaksām: • sociāla tikla uzturēšanas izmaksas (materiālās izmaksas, darbinieku atalgojums ar VSAOI, komunālie pakalpojumi, tehnikas uzturēšanas izmaksas; datu centra pakalpojumi; domēna vārda abonēšana); • nefinanšu aktīvu (licenču) amortizācija; • tehniskā aprikojuma nolietojums. Sociālo tiklu finansēšanā bieži piedalās biznesa eņģeli vai riska kapitālisti. Šāda uzņēmēju kategorija ir ieinteresēta investīciju atdevē pēc 5 – 7 gadiem. Tad rodas uzdevums biznesa vērtības pamatošanai. Eksistē dažādas metodes, ar kuru palīdzību var novērtēt sociālā tīkla vērtību. Dotajā rakstā ir aplūkota viena no sociālā tīkla vērtības novērtēšanas metode uz sociālā tīkla Flameable.lv piemēra.


Atslēgas vārdi
sociālais tīkls, attīstības posmi, sociālo tīklu paaudzes, dzīves cikls, pielietošanas iespējas, ekonomisko ieguvumu analīze, biznesa novērtēšana

Kozlovskis, K., Lācis, J. Sociālo tīklu darbības ekonomiskais pamatojums. Uzņēmējdarbība un vadīšana. Nr.19, 2009, 63.-72.lpp. ISSN 1407-7337.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196