Patērētāju gaidu modelis: teorija un prakse
2009
Ieva Andersone, Elīna Gaile-Sarkane

Rakstā autores izskata gaidu teorijas attīstību, analizē gaidu teorijas izmantošanas praktisko aspektus un iesaka novitāti – gaidu teorijas papildināšanu, lai to izmantotu patērētāju rīcības modelēšanā. Rakstā ir iekļauts un detalizēti izanalizēts patērētāju gaidu modelis. Izstrādātais patērēju gaidu modelis sastāv no četriem posmiem. Pirmajā posmā atrodas sagaidāmā patēriņa vērtība, kas parasti ietver sevī funkcionālos, ekonomiskos un sociālos ieguvumus, kā arī tiek novērtēta pirkuma iespējamā sociālā vērtība, atbilstoši noteiktajam sociālajam slānim un iepriekšējai pieredzei. Otrajā posmā tiek novērtēts preces iegūšanas process, cik daudz ir jāmeklē informācija, kā ir jāpieņem lēmums par preces iegādi, kādas lomas ietekmē lēmuma pieņemšanas procesu. Autori šo posmu nosauca par „Lēmuma pieņemšanas un pirkšanas posmu”. Trešais posms ir pats pirkšanas process, kurā liela loma ir pārdevējam, fiziskajam kontaktam un citiem pirkšanas procesu ietekmējošiem faktoriem. Ietekmes faktori ir sagrupēti atbilstoši to ietekmes jomai un grupēti kā: tiešās ietekmes, netiešās ietekmes un situācijas faktori. Trešajā posmā patērētāja galvā notiek „cīņa” par „izprasto taisnīgo apbalvojumu”(ieguvumu), novērtējot patērētāja būtiskos ieguvumus (ieguvumus - sociālais ieguvums, komforts, prestižs, sajūtas u.c.) un nebūtiskos ieguvumus tādus kā funkcionālie un ekonomiskie ieguvumi. Pēdējā, ceturtajā posmā rodas patērētāja apmierinājums. Apmierinājums var rasties tad ja patērētājs ir izgājis visus iepriekš nosauktajos posmus. Šajā posmā, ja patērētājs ir apmierināts ar pirkumu, veidojas uzticība zīmolam, produktam vai uzņēmumam. Īpaši svarīgi tas ir pakalpojuma gadījumā. Autori nosauc ceturto posmu par „Vēlmju piepildījuma posmu”. Rakstā modelis tiek pamatots, izmantojot praktisku Latvijas uzņēmējdarbības piemēru SIA „Stendera ziepju fabrika”. Autori uzsver, ka ar izstrādāto patērētāju gaidu teorijas modeli var analizēt kā cilvēks rīkojas, lai pieņemtu lēmumu par vēlamo rezultātu, un kādā veidā viņš ir ietekmējams.


Atslēgas vārdi
consumer behavior, expectancy theory

Andersone, I., Gaile-Sarkane, E. Patērētāju gaidu modelis: teorija un prakse. Uzņēmējdarbība un vadīšana. Nr.19, 2009, 9.-17.lpp. ISSN 1407-7337.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196