Lielformāta tirdzniecības objektu izvietošanas teritoriju telpiskās plānošanas vīzija
2009
Tatjana Štaube, Ineta Geipele

Rakstam ir gan analītisks, gan informatīvs raksturs. Autores atklāj teritorijas jēdziena nozīmi un svarīgumu nekustamā īpašuma objektu plānošanā. Tā ir aktuāla tēma Latvijā sakarā ar straujām izmaiņām nekustamā īpašuma tirgus attīstībā, kā arī vietējiem uzņēmējiem ir jauns un interesants pētījuma objekts, lai paaugstinātu sava biznesa konkurētspēju un precīzāk noteiktu tā izvietojuma vietu. Rakstā ir piedāvātas nekustamā īpašuma objekta stratēģiskā izvietojuma izvēles teorētiskās vadlīnijas un tendences. Pamatojoties uz oficiālajiem statistikas un analītikas datiem, veiktās izpētes rezultāti atspoguļo lielformāta tirdzniecības centru tirgus piesātinājuma līmeni Latvijā un Rīgā no 2007. līdz 2015.gadam salīdzinājumā ar citām Eiropas valstīm. Saskaņā ar Rīgas iedalījumu un lielo tirdzniecības centru iekšējās informācijas datu analīzes darba rezultātiem, Rīgas lielformāta mazumtirdzniecības tirgus sasniedzis brieduma stadiju. Autores pētījuma gaitā secina, ka pašreizējā lielformāta tirdzniecības centru tirgus konkurencei saasinoties, Latvija kopumā ir attīstības stadijā. Vienlaicīgi Rīgas aglomerācija turpina augt un pašvaldības plāno projekta attīstību, kas tālbraucējiem nodrošinātu speciālas stāvvietas izveidi Rīgas nomalē, piedāvājot sabiedriskā transporta reisus virzienā uz centru. Tādējādi attīstot jauktu nekustamā īpašuma objektu izmantošanas projektus. Nākošais lielformāta tirdzniecības centru dzīves cikla solis ir to paplašināšanās, ja teritorija to atļauj, parādoties tirdzniecības parkiem, kas nozīmētu efektīvāku mārketinga darbību telpiskajā plānošanā, piesaistot pircējus no attālākajiem reģioniem un pastiprinot lojalitāti esošajā apkalpošanas tirdzniecības zonā. Iepriekšminēto pasākumu attīstība un turpmāko pētījumu rezultātā noskaidrotie priekšlikumi varētu sekmēt ekonomikas vienmērīgu attīstību visā Latvijā.


Atslēgas vārdi
space planning, territory, large scale shopping center

Štaube, T., Geipele, I. Lielformāta tirdzniecības objektu izvietošanas teritoriju telpiskās plānošanas vīzija. Ekonomika un uzņēmējdarbiba. Nr.18, 2009, 93.-101.lpp. ISSN 1407-7337.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196