Paliekošo deformāciju attīstības dinamika asfaltbetona seguma materiāliem
2010
Viktors Haritonovs

Aizstāvēšana
05.11.2010. 14:00, RTU Būvniecības fakultātē, Āzenes ielā 16/20, Sēžu zālē.

Zinātniskais vadītājs
Juris Rihards Naudžuns

Recenzenti
Felikss Bulavs, Mārcis Dzenis, Donatas Čygas

Asfaltbetona seguma garenvirziena deformāciju (rišu) veidošanās ir būtiskākais ceļa brauktuves defekta veids. Šī problēma aktuāla ne tikai Latvijā, bet arī visā pasaulē. Šādi ceļa bojājumi ievērojami samazina asfaltbetona seguma kalpošanas laiku un transporta caurlaidspēju, satiksmes drošības un komforta līmeni, palielina ceļa seguma ekspluatācijas un uzturēšanas izdevumus, ierobežo pārvadājumu ātrumus un ass slodzes. Tā kā asfaltbetona sega ir pats dārgākais ceļa konstrukcijas materiāls, paliekošo deformāciju prognozēšanai ir liela nozīme. Tas ļauj laicīgi un izmaksu ziņā izdevīgi izplānot ceļa infrastruktūras remontdarbus. Promocijas darba mērķis ir izstrādāt, izmantojot tradicionālās un netradicionālās izejvielas, asfaltbetona sastāvus un noteikt to deformāciju attīstības dinamiku, šim nolūkam lietojot izstrādāto ceļa segumu paliekošo deformāciju prognozēšanas metodiku, kas balstīta uz detalizētu ārējo faktoru izvērtējumu. Promocijas darbā ir izstradāti un savstarpēji salīdzināti netradicionālo un tradicionālu asfaltbetona sastāvu īpašības. Problēmas risinājums ietver netradicionālās pildvielas - martena tēraudkausēšanas sārņu, kas ir tērauda ražošanas blakusprodukts un stirols-butadiēns-stirols SBS polimērmodificētās saistvielas izmantošanu noturīgu pret plastiskajām deformācijām asfaltbetona sastāvu izstrādei. Promocijas darbā ir izstrādāts ESAL aprēķina vienādojumu laika periodam ar maksimālo augstu seguma ekspluatācijas temperatūru. Piedāvāta paliekošo deformāciju prognozēšanas metodika, kas balstīta uz viskozi-elastīgu sistēmu VESYS aprēķinu modeli ar karstajam (pavasara-vasaras) periodam konkretizētu ESAL lielumu. Noteikta tradicionālu un netradicionālu asfaltbetona sastāvu paliekošo deformāciju attīstības dinamika. Izstrādāta asfaltbetona seguma kvalitātes nodrošinājuma sistēmas koncepciju intensīvi noslogotām Latvijas ielām un ceļiem, kas dotu iespēju veikt sistemātisku vērtējumu. Darba autors ir piedalījies VAS „Latvijas Valsts ceļi” organizētā pētījumu programmā „Jauno tehnoloģiju pielietošanas izpēte”. Iegūtie rezultāti tika izmantoti Latvijas ceļu būves tehnisko noteikumu „Ceļu specifikācijas 2010” prasību pilnveidošanai. Darba autors TOP projekta „Rīgas ielu, transportbūvju un satiksmes vadības attīstības koncepcija 2008. – 2018. gads” ietvaros veica kvalitātes nodrošinājuma sistēmas koncepcijas izstrādi noslogotām ar smagu satiksmi Rīgas krustojumiem un pieturvietām.


Atslēgas vārdi
permanent strain, asphalt concrete, wheel tracking test, high performance temperature

Haritonovs, Viktors. Paliekošo deformāciju attīstības dinamika asfaltbetona seguma materiāliem. Promocijas darbs. Rīga: [RTU], 2010. 119 lpp.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196